Acupunctuur & Dry Needling

Wat is acupunctuur

accupuntuur amsterdamAcupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG).
In de TCG werkt men vanuit de gedachte, dat lichamelijke en geestelijke klachten worden veroorzaakt door verstoringen in de energiehuishouding van het lichaam. Met acupunctuur worden deze verstoringen hersteld. Zo zet acupunctuur het lichaam en de geest aan zichzelf te genezen.

Indicatielijst acupunctuur

Er zijn veel klachten en aandoeningen, die zeer goed te behandelen zijn met acupunctuur. In 1979 heeft de WHO (World Health Organisation) een lijst samengesteld met aandoeningen, waarbij acupunctuur als geneeswijze gebruikt kan worden.

Daarnaast kan acupunctuur ook ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij het ondergaan van een chemokuur.

Staat uw klacht er niet bij, neem dan contact op met een NVA-acupuncturist, en leg uw klacht voor. Samen wordt dan besproken, wat de mogelijkheden zijn.

Indicatielijst WHO:

Allergieën:
voor onder andere: voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen.

Borst:
spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen.

Gewrichten:
stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtsvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma), verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties.

Gynaecologie:
menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van verminderde vruchtbaarheid, witte vloed (leukorrhea), begeleiding van IUI/IVF/ICSI-traject.

accupuntuur amsterdamHoofd:
hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd.accupuntuur2

Huid:
transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, steenpuisten, zweren.

Interne klachten:
bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht.

Keel, neus, oor:
(chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking,
allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen of oorruisen, bepaalde gevallen van doofheid, hoest, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel.
tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag.

Klachten bij kinderen:
hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem, oorpijn/ontsteking.

Ledematen:
koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem).

Luchtwegen:
(chronische) verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie.

Mentale stoornissen:
slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen of lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burnout.

Oog:
ontstoken ogen, jeukende ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig of vlekken zien, slechtziendheid.

Spijsvertering:
misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen of opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik, prikkelbare darm syndroom (IBS), aambeien.

Urinewegen:
urineweginfectie, incontinentie, blaas- of nierstenen, impotentie, verminderde vruchtbaarheid, vroegtijdige of nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten.

Verslavingen:
rookverslaving, eetverslaving, alcoholverslaving, drugsverslaving.

Zenuwstelsel:
hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn (neuralgie), zoals:

• Intercostaalneuralgie (zenuwpijn tussen de ribben).
  • Ischias, ischialgie.
  • Neuralgie na gordelroos.
  • Aangezichtspijn, trigeminusneuralgie
  • Gevolgen van whiplash (pijn, duizeligheid, moeheid, concentratieverlies), epilepsie gevolgen van CVA (hersenbloeding, herseninfarct).

Zwangerschapsklachten:
misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding, borstontsteking.

Waarom acupunctuur?

Acupunctuur helpt bij veel klachten. Het grote voordeel van acupunctuur is, dat het bijna geen bijwerkingen heeft. Een ander voordeel is, dat bij een acupunctuur- behandeling uw gehele energiehuishouding verbetert. U zult zich daardoor snel fitter en gezonder voelen.

Acupunctuur heeft ook een preventieve werking. Het heeft een positieve invloed op het welbevinden van de mens. Het vergroot de natuurlijke weerstand en verhoogt de pijngrens,en het stimuleert tevens de levenslust.

bron: www.acupunctuur.nl nederlandse vereniging voor acupunctuur.

Wat is dry needling?
Dry needling (Wikipedia) is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en Amerika, en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

Door middel van een speciale techniek,worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

dry needling amsterdamDry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten, hebben daardoor invloed op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn / stijfheid lokaal in een spier, en ook pijn elders ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek, en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken.

Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan.
Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee, om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Bron: http://www.dryneedling.nl/pages/documentatie/informatie-voor-patienten.php